مادر پرنده خواست

سعید آرمات

مادر پرنده خواست اولین مجموعه شعر سپیده مختاری دربردارنده 26غزل است که اردیبهشت امسال خودش را به نمایشگاه کتاب غرفه ی انتشارات داستان سرا رسانده بود. نه در پیشانی کتاب و نه در ذیل شعرها تاریخی برای سرودن اشعار معین نیست و لابد شاعر گزینشی آزاد را برای انتشار مد نظر قرار داده به گواه همین 26 غزل چاپ شده و وبلاگ شخصی ،او رسانه ای ترین و فعالترین غزلسرای این حوالی بوده است ضمن اینکه در بسیاری جلسات وبا ذهنیتی آزاد حضور یافته و شعرهای آشنایش را برای بسیاری خوانده است و به عبارتی حتی پیش از چاپ مجموعه ای مستقل همواره در معرض دید و نقد بوده است.

 فرصت نقد و بررسی کتاب را می گذاریم برای زمانی دیگر که حرفهای بسیاری است در خصوص غزل امروز و سببهای پیدایش غزل فرم که البته شعر سپیده مختاری جزء این دسته نیست و در طبقه بندی ها بیشتر به غزلهای شاعران پیش کسوت ! شبیه است با امکانات زبانی محدود تر و یعنی اینکه شاعر این مجموعه به زبان ساده راه رفته را دوباره رفته است . راه رفته ی غزل در دهه های پنجاه و شصت .شعرها به صورت مجزا لحظات حسی شاعر را خوب بازگو می کنند اما قرار گرفتن شعرها در کنار هم یکدستی کار شاعر جوان را به خوبی نشان می دهند وخاصه که تمامی مجموعه در دو سه وزن نزدیک به هم اند و به لحاظ معنایی نیز شعر ها واگویه های راوی زنی است که گله مند است و شاکی، بی پردازشی متمایزدر زبان  یا رویکرد ی به طنز و تکنیک های رایج در زبان غزل پیشرو . اگر به شاعران هم نسل و هم دوره ی خانم مختاری شاعرانی مثل سید مهدی موسوی یا منصوره حکمت شعار که از قضا مجموعه شعرشان هم زمان به چاپ رسیده بنگریم این تمایزها را در می یابیم. کار ما فعلن مقایسه ی این شاعران با یکدیگر نیست اگر چه در نقد تطبیقی به همین موضوع می پردازند .

این نوشته قرار است در حد معرفی باقی بماند وپیام تبریک شاعران  را به خانم مختاری برساند . ضمن بیان این مطلب که نفس چاپ مجموعه محاسن بسیاری را برای شاعر به همراه دارد از جمله اینکه شاعر رسمن وارد صحنه شده و حالا باید که نقدها را هم بشنود که گاهی هم چندان خوش به مذاق نمی آیند اما هنر را مگر راهی دیگر هم هست که ما نمی دانیم ؟؟

اگر غایتی در هنر باشد آن غایت در سرشت توام و همزاد با نقد بوده و هست امید که این مجموعه محل بازخورد و تبادل آرای جدید در خصوص غزل امروز گردد و پیش نهادهای تازه ای را به شاعر این مجموعه و شاعران جوان ارائه دهد . در پایان برای این مجموعه احتمالن جلسه ی رونمایی و نقد و بررسی را با یاری شاعران و دوستان خواهیم داشت که زمان ومکان آن متعاقبن اعلام خواهد شد .

نظرات 7 + ارسال نظر
میرزاها یکشنبه 2 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 02:13 ب.ظ http://mirzaha.blogfa.com/

دیگر نه برادرم نگران است
نه تو
اما خودم را در اینه قلمدان اطاق تاریک و قرمز مادرم یافتم.
ولی تو آنجا بودی

بنیامین چهارشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 08:30 ق.ظ http://posbastaki.blogsky.com

تبریک می گم خانم مختاری
شاد شدم


سعید آرمات دوست داشتنی دستت درد نکنه
همیشه خوب می نویسی
کاش خیلیا مثه تو پرکار بودن و البته مفید می نوشتن

یا حق

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:19 ب.ظ

سلام
بازم تبریک می گم سپید عزیزم
امیدوارم به جلسه نقد خوبی بشینیم
خودتو آماده کن

نداسخائی پنج‌شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:24 ب.ظ http://daricheroshanaee

سلام
بازم تبریک می گم سپید جان
امیدوارم به نقد خوبی پیرامون کتابت بشینیم
خودتو آماده کن

متشکرم از آقای آرمات عزیز که همیشه حواسش به ادبیات هست

فراخوان پنج‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:53 ب.ظ


به نام چاشنی بخش زبان ها
فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی شعر فجر

به منظور ارتقای سطح کیفی شعر و گسترش هرچه بیشتر آن ،به عنوان پشتوانه فرهنگی و ثروت ملی،پنجمین چشنواره بین المللی شعر فجر برگزار می شود.
امید است شرکت فعال و موثر کلیه عزیزان شاعر ، باهر گرایش ، سلیقه و سبک شعری موجب بالندگی هرچه بیشتر این هنر ملی گردد.
این جشنواره کاملا رقابتی است و تمام سنین، مضامین، قالب ها و حوزه های شعری (سنتی،نیمایی و سپید، سرود و ترانه) و بخش ویژه کودک و نوجوان را در بر می گیرد.
بدیهی است ارزیابی براساس آثار ارسالی خواهد بود و از برگزیدگان در مراسم اختتامیه تقدیر شایسته ای به عمل خواهد آمد
شرایط شرکت:
ارسال مجموعه های شعر منتشر شده در فاصله زمانی 1388و 1398 یا حداقل 10 و حداکثر20 صفحه شعر (از تازه سروده ها) در هر یک از بخش های موردنظر شاعران تکمیل و ارسال فرم شرکت در جشنواره به ضمیمه یک برگ تصویر شناسنانه یا کارت ملی


مهلت ارسال آثار: تا پایان آبان ماه 1389
نشانی دبیرخانه : تهران،خیابان شهید مطهری،خیابان قایم مقام فراهانی،خیابان فجر،پلاک 7 ،طبقه چهارم
تلفن:88342979 نمابر:88861324
نشانی سایت:www.fajrpoetry.ir

[گل]

مهدی شنبه 6 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 10:40 ق.ظ http://meshar.blogfa.com

...و سلام!
با غزلی بروزم
کرم نما فرود آ!

پیمان دوشنبه 15 آذر‌ماه سال 1389 ساعت 11:14 ب.ظ http://payan-rah.blogfa.com

هر شب اینجا حرفی برای خواندن هست.[گل]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد